Puerto Varas en Chiloé

4 november 2016 - Puerto Varas, Chili

Er zijn inmiddels alweer behoorlijk wat dagen verstreken sinds onze avonturen in Pucón. Het was onze bedoeling om op zondag 30 oktober ergens anders heen te gaan reizen, en we wilden toch wel erg graag nog een klein stukje verder naar het zuiden. De meest logische bestemming daarvoor was Bariloche in Argentinië! Het was wat lastig om een busmaatschappij te vinden die die kant op reed, maar uiteindelijk ontdekten we dat Andesmar ons naar Bariloche zou kunnen brengen. Vol goede moed gingen we zaterdagochtend dus op zoek naar hun kantoortje, dat we na 2 uur zoeken nog steeds niet hadden gevonden. Vervolgens begon onze tour van die dag en moesten we naar de 'Termas Geometricas' (hè wat vervelend), zodat we geen tijd meer hadden om verder te zoeken. Deze termas waren de echte thermen waar we zoveel over hadden gehoord: 18 baden in een soort rotsspleet, variërend in warmte tussen 35 en 45 graden, met overal watervallen en mos en varens en andere mooie natuur. We hebben hier heerlijk gerelaxt, het was zo'n 20 graden en bewolkt dus heerlijk om dan in een lekker warm bad te plonzen!
Maar toen we terugkwamen moesten we natuurlijk alsnog op zoek naar ons buskantoortje, wat we uiteindelijk vonden door een tip van een reisbureau dat ook Andesmar heette (lekker verwarrend allemaal). Het kantoor van de busmaatschappij was helaas wel al dicht, en ging zondagochtend om 8.30u weer open. Dus de volgende ochtend stonden we rond 8.40u te trappelen om de bus te nemen naar Bariloche, toen bleek dat deze alleen op dinsdag, donderdag en zaterdag ging... Tot dinsdag wachten in Pucón vonden we toch een beetje te veel van het goede, dus de Barilocheplannen waren toen weer van de baan en we besloten andere plannen te gaan maken (met behulp van de Lonely Planet en het boek over Patagonië die we veelvuldig gebruiken, bedankt daarvoor opa en oma!).

Op maandag hebben we toen maar de bus genomen naar Puerto Montt, en vanaf daar een krakkemikkig druk bussie naar Puerto Varas, dat ons bij ons hostel genaamd Mamahostel dropte (maar mam, geen zorgen, er gaat niks boven hotel Mama aan de Wederik). Het was maandag de hele dag aan het regenen, maar gelukkig klaarde dat 's avonds op tot af en toe een bui, dus konden we de stad een beetje verkennen. Dat was prima vermaak, maar we waren wel moe en wilden vroeg gaan slapen. Helaas sliep er (alle drie onze nachten in Puerto Varas) een mammoettanker van een snurkkanon in een van de bedden op onze slaapzaal, waardoor onze nachtrust niet echt optimaal was. Met een licht ochtendhumeurtje vertrokken we dus dinsdagochtend naar de VVV, om een trip over Chiloé, het eiland in de buurt, te gaan regelen. Dit lukte gelukkig, maar helaas was het wel weer gaan regenen en zijn we dus maar in een café gespecialiseerd in chocolade gaan chillen. Vervelend.

Woensdag gingen we naar Chiloé, jeej! Helaas was het nog steeds hondenweer. Gelukkig klaarde het een beetje op toen we na 2 uur rijden de veerboot op gingen, en bikkels als we zijn hebben we de halfuur durende overtocht op het dek doorgebracht. Ik wilde namelijk heeeeeel graag dieren spotten, en dat lukte!! 4 pelsrobben/zeehonden/zeeleeuwen/zwembeesten gespot, en EEN PINGUÏN! Echt fantastisch. Eenmaal op het eiland reden we eerst naar Castro (1,5 uur), om daar een kerk te bekijken die helaas dicht was omdat ze aan het schoonmaken waren. Ze mochten de kerk wat ons betreft ook wel meteen een nieuw likje verf geven; hij was namelijk geel met paars (!!!) en met recht de lelijkste kerk die ik ooit heb gezien. Maargoed, smaken verschillen. Verder hebben we in Castro ook wat huissies op stelten gezien die normaal gesproken in zee staan, alleen was het laag tij dus ook dat was niet heel indrukwekkend, haha. Vervolgens gingen we naar Dancahue (spreek uit 'Dankáweeh') om op een markt vol snuisterijen rond te lopen: echt wat voor ons... Waarop we daarna doorreden om in Ancud 1,5 uur in een hotel een driegangenlunch te verorberen, ook echt wat voor ons... Dat werd dus: doe ons maar een warme chocolademelk en dan vinden we het wel bueno (wetende dat we een megazak gesmeerde broodjes in onze rugzak hadden zitten). Inmiddels was het weer echt nog dramatischer geworden: continue regen en harde wind, en dat bij maar 10 graden. Niet echt een pretje, maar we hadden onze regenjasjes dus ons kon niks gebeuren! Maar tragisch genoeg stemden onze tourgenoten (gemiddelde leeftijd: 65 jaar, gemiddeld gewicht: 90 kilo) en onze tour guide (leeftijd: 70 jaar, humorniveau: erg laag) tegen het idee om het bijzondere Spaanse fort van Castro te gaan bekijken in de regen. Kortom: de tour over het eiland viel wat tegen/viel wat in het water, maar op de terugweg op de boot hebben we wel weer 1 pinguïn en 3 zwembeesten gespot!

Inmiddels is het donderdagnacht en zitten we in de nachtbus naar Concepción (hoewel ik dit verhaal pas op internet kan zetten als we er eenmaal zijn). We hopen hartgrondig op een file rond 5u morgenochtend, zodat we niet om 6.15u volgens onze geplande tijd aankomen daar, maar even een paar uurtjes later. En anders wordt het maar ergens koffie knallen! Vrijdag en zaterdag brengen we dan door in Concepción, en zaterdagavond nemen we de nachtbus naar Valparaïso, een stad ter hoogte van Santiago maar dan aan de kust, waar het heel vaak heeeeeeel lekker weer schijnt te zijn... we kunnen niet wachten na alle regen en kou hier! :) :)